لوگوی شهرداری لار سال 95 اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
1401/02/31 شهردار لار در بازدید از شهر تاریخی کنگ: در حوزه بازآفرینی شهری می خواهیم از عرصه تئوری به عرصه عمل وارد شویم
شهردار لار در بازدید از شهر تاریخی کنگ: در حوزه بازآفرینی شهری می خواهیم از عرصه تئوری به عرصه عمل وارد شویم

شهردار لار که به همراه تنی چند از اعضای شورای اسلامی این شهر و کارشناسان شهرداری به منظور تبادل تجربه و اطلاعات درحوزه بازآفرینی بافت تاریخی شهری به بندر کنگ سفر کرده بود، ضمن دیدار و گفتگو با شهردار شهر تاریخی کنگ، از بخش های مختلف بافت تاریخی این شهر بازدید کرد.    

 

به گزارش روابط عمومی شهرداری لار؛ در ابتدای این سفر یک روزه نواز شریفی لاری شهردار لار به همراه حمید منشی و سحر یادگارفرد از اعضای شورای اسلامی شهر لار و محمد رضایی، مسعود جعفرپور و نرجس معتقد کارشناسان حوزه عمران، معماری و شهرسازی شهرداری با حضور در شهرداری کنگ با ایوب زارعی شهردار این شهر تاریخی دیدار و گفتگو کرد.

 

در این دیدار نواز شریفی لاری با بیان اینکه شهرستان لارستان با 12 هزار کیلومتر مربع وسعت و با فاصله 375 کیلومتری از مرکز استان فارس واقع شده، افزود: این شهرستان یکی از وسیع ترین شهرستان های استان فارس محسوب شده و شهر لار با وسعت دو هزار و 132 هکتار؛ مرکز شهرستان لارستان است.

 

شهردار لار ادامه داد: بعد از زلزله ای که در اردیبهشت ماه سال 1339 در شهر لار اتفاق افتاد، شهر جدیدی با مکانیزم جدید در فاصله 6 کیلومتری شهر لار با عنوان "شهرجدید" ساخته شد. شهری که به شکل شطرنج بوده و در واقع، نوع پنجم شهرسازی نوین را تشکیل داده است.

 

وی با بیان اینکه ناملایمات طبیعی یک سری خساراتی به ساختمان ها و بناهای تاریخی وارد کرده، افزود: اما شهرقدیم لار همچنان استخوان بندی بافت قدیم خود را حفظ کرده و یکی از شهرهای قدیمی ایران محسوب می شود.

 

نواز شریفی لاری شهردار لار با بیان اینکه از دو هزار و 132 هکتار وسعت شهری لار، 129 هکتار را بافت مصوب تشکیل می دهد، گفت: در شهر لار نیز مانند دیگر شهرهای کشور و دنیا؛ بافت تاریخی، بافت ناکارآمد و بافت فرسوده در هم تنیده است که 75 درصد از این بافت، بافت تاریخی است.

 

شهردار لار افزود: تعدادی تک بنا از جمله آب انبارها و اماکن متبرکه خارج از بافت قرار دارد که این به نوع خود یکی دیگر از ویژگی های شهری لار است.

 

این مدیر شهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آب و امنیت دو مقوله مهم پیدایش شهرها در گذشته بوده، گفت: شهر لار نیز از این امر مستثنی نیست؛ چرا که قلعه اژدها پیکر یکی از قلعه های باستانی و تاریخی شهر لار بعنوان یکی از شاخصه های امنیت، و وجود دو رودخانه اصلی در این شهر دلیلی بر این ادعا است.

 

شریفی لاری با استناد به تاریخ، اسناد و مکاتبات موجود، قدمت شهر لار را بیش از 3 هزار سال اعلام کرد و گفت: از دو رودخانه اصلی که در شهر لار وجود دارد رگه ها و مادی هایی منشعب شده که آب این رودخانه ها در قالب آب انبار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

وی افزود: آب انبارها در نقطه به نقطه شهر لار وجود دارد و از آنجایی که جمعیت زیادی برای زندگی پیرامون آن جمع می شده اند این منبع تامین آب، کارکرد محله ای داشته است.

 

شهردار لار با بیان اینکه بناهای شاخص فوق العاده ای در شهر لار وجود دارد، افزود: سرآمد این بناها بازار قیصریه بوده که در نوع خود در خاورمیانه منحصر به فرد است و جز اولین بازارهای سرپوشیده محسوب می شود.

 

نواز شریفی لاری در پایان سخنان خود به معرفی شخصیت های برجسته لارستان در حوزه شهرسازی و تاریخ پرداخت و گفت: در حوزه بازآفرینی می خواهیم از عرصه تئوری به عرصه عمل وارد شویم.

 

ایوب زارعی شهردار شهر تاریخی کنگ هم با بیان اینکه شهرداری تاکنون اقدامات و فعالیت‌های مختلفی برای احیای بافت‌های تاریخی شهر انجام داده است، ادامه داد: با مشارکت 12 نفر از دانشجویانی که موضوع پایان‌نامه آنان مرمت بافت تاریخی بود، تمام بافت تاریخی شهر را مستندسازی و کار مطالعه این بافت را آغاز کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه مردم منطقه بهترین همیاران بازآفرینی شهری هستند، اضافه کرد: مردم بندر کنگ برای احیا و بازآفرینی بافت تاریخی شهر همراهی خوبی داشته‌اند.

 

ایوب زارعی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور در بهمن‌ماه سال 94 در تهران، گفت: در این جلسه پس از ارائه گزارش اقدامات انجام شده در بافت تاریخی بندر کنگ، این بندر به عنوان نخستین شهر مطالعاتی ایران در زمینه بازسازی و احیای بافت تاریخی قرار گرفت و تمام تلاش ما بر این بود تا بافت‌های تاریخی بندر کنگ را مستندسازی کنیم و گزارش‌هایی را در این خصوص به شورای عالی معماری شهرسازی ارائه دادیم.

 

شهردار شهر تاریخی کنگ با بیان اینکه با انجام مطالعات و مستندسازی این شهر تاریخی، آگاهی ما نسبت به جغرافیا، فرهنگ، هنر و مسائل اجتماعی شهر کنگ افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: درحال‌حاضر جوانان بومی بندر کنگ با ارائه بسته‌های اقتصادی و بوم گردشگری می‌توانند زمینه‌های توسعه پایدار را با جذب گردشگران فراهم کنند.

 

 

زارعی با تاکید بر اینکه جهت احیا و باز زنده‌سازی بازار و شهر بندر کنگ اقدامات مؤثری انجام شده و این اقدامات در بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی ساکنان تأثیرگذار بوده است، اظهار کرد: تمام این فعالیت‌ها با هدف بهبود وضعیت زندگی مردم منطقه انجام شد و وضعیت اقتصادی مردم شهر رو به بهبود است.

 

وی با بیان اینکه نگرش مردم درخصوص بافت تاریخی تغییر کرده است، گفت: مردم به این باور رسیده‌اند که بافت‌های فرسوده و تاریخی را نباید نابود کرد، بلکه باید در راستای حفظ، بازسازی و احیای بافت‌های تاریخی تلاش کرد تا فرصت مناسبی برای جذب گردشگران فراهم شود.

 

در پایان  این جلسه شهردار لار کتاب تاریخ مفصل لارستان و کتاب دانشنامه آثار تاریخی لارستان را به رسم یادبود به شهردار کنگ اهدا کرد.

 

سپس شهردار لار به اتفاق شهردار و معاون شهردار شهر تاریخی کنگ و هیئت همراه از اماکن تاریخی و بوم گردی این شهر از جمله: موزه مردم شناسی، خانه های تاریخی و بوم گردی، بادگیرها، صنایع دستی و لنج سازی بازدید کردند.

 
تعداد بازدید: 973
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات    
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
تمامی حقوق وب سایت متعلق به شهرداری لار می باشد. Dorsaportal Powered by
Powered by DorsaPortal