لوگوی شهرداری لار سال 95 اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
1401/03/05 به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر نمایشگاه "مناظری از بهشت 2" در هنر سرای شهروند لار گشایش یافت
به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر نمایشگاه "مناظری از بهشت 2" در هنر سرای شهروند لار گشایش یافت

در مراسمی به مناسبت سوم خرداد سالروز حماسه غرور آفرین فتح خرمشهر و شهادت عبدالله اسکندری شهید مدافع حرم در اولین روزهای خردادماه سال 1393، نمایشگاه آثار نقاشی سید علی مومن هنرمند توانا و نام آشنای لارستانی و از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس با عنوان "مناظری از بهشت 2" در هنرسرای شهروند واقع در بوستان ندای بهار لار (پارک حاشیه) گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی شهرداری لار؛ در آئین گشایش این نمایشگاه که به همت حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری لار، کانون بسیج هنرمندان لارستان و فرهنگی هنری ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان و با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مختار موسوی خرم امام جمعه لارستان، نسا خیل تاش معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان، نواز شریفی لاری شهردار لار، سرگرد پاسدار جواد مکاری جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج سپاه لارستان، خانواده های معظم شهدا، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان، یادگاران 8 سال دفاع مقدس، روحانیون، جمعی از مسئولین شهرستان، تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر لار، بسیجیان، هنرمندان و هنر دوستان و اقشار مختلف مردم برگزار شد، اعضای گروه سرود پایگاه های مقاومت شهید محسن حججی و نجمه خاتون، سرود زیبای "سلام فرمانده" را در آسمان لارستان طنین انداز کردند.

در ادامه محسن زارع معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری لار در سخنانی گفت: هنرسرای شهروند با "نخستین نمایشگاه مناظری از بهشت" آغاز به کار نموده و این نمایشگاه معنوی و هنری تا به امروز آثار و برکات بسیاری را برای این مکان فرهنگی به همراه داشته است.

امام جمعه لارستان هم در این مراسم گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری «حماسه سوم خرداد، حماسه ای بود که همه دنیا نگاهشان به جمهوری اسلامی تغییر کرد».

حجت الاسلام والمسلمین سید مختار موسوی خرم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع هنر متعالی گفت: نبی اکرم مکرم اسلام (ص) روایتی دارند که هم استفاده اخلاقی دارد و هم در موضوع هنر متعالی برای ما انسان ها بسیار راهگشاست.

امام جمعه لارستان با اشاره به فرموده نبی مکرم اسلام (ص) که می فرمایند: « با استغفار، خود را معطر و خوشبو کنید تا بوی متعفن گناهان شما را رسوا نسازد» ادامه داد: هر عملی که انسان انجام می دهد اگر از جنس گناه و آلودگی باشد دارای بوی بد و نامطبوعی است که اگر انسان به فکر برطرف کردن آن نباشد باعث رسوایی انسان در دنیا و در نزد اولیا الهی و در آخرت در نزد خداوند خواهد بود.

سید مختار موسوی خرم با بیان اینکه انسان نباید به گونه ای عمل کند که ظاهر آن زیبا و باطن آن زشت باشد، گفت: در هنر نیز باید این مهم را مد نظر قرار داد. چرا که بعضی هنرها در ظاهر زیبا ولی در باطن آلوده هستند.

امام جمعه لارستان به داستان حضرت یوسف (ع) و زلیخا در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: این داستان مصداق یک داستان معطر است. در حالی که ظاهر این داستان یک صحنه گناه را تجسم می کند اما خروجی آن عفت و پاکدامنی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید مختار موسوی خرم با اشاره به تابلو عصر عاشورا که هم در ظاهر زیباست و  هم در باطن، گفت: هنر متعالی و هنر اسلامی نیز چنین ویژگی دارد؛ و این ویژگی است که هنر اسلامی را از هنر غیر اسلامی متمایز می کند.

امام جمعه لارستان به نمایشگاه "مناظری از بهشت" اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه که با دستان توانای سید علی مومن خلق شده و اکنون با همکاری مجموعه شهرداری، سپاه و بسیج هنرمندان شاهد آئین افتتاح آن هستیم، ولایت و ولایت پذیری را به زیبایی تمام به تصویر کشیده است.

پس از سخنان امام جمعه لارستان، نمایشگاه "مناظری از بهشت 2" گشایش یافت و 17 اثر نقاشی هنرمند نام آشنای لار و لارستان بزرگ که در قاب دیوار هنرسرای شهروند جا خوش کرده بود به زیبایی تمام چشم نوازی می کرد.

سید علی مومن هنرمند توانا و چیره دست و خالق آثار عرفانی "مناظری از بهشت" که خود از رزمندگان و جانبازان جبهه و جنگ است می گوید: خلق این آثار برای من نوعی سلوک بود و در این سلوک چیزهای زیادی آموختم.

این هنرمند مهمترین برکات این آثار معنوی را حضور خداوند می داند و می گوید: مهمتر از همه حضورخداوند بود که سوژه ها را در ذهنم جاری می کرد تا بتوانم این آثار را خلق کنم.

مومن ادامه می دهد: اگر این تابلوها می تواند آثار بصری خوبی برقرار کند به این دلیل است که سوژه ها از حس درونی سرچشمه گرفته است و نه از روی احساس.

خالق آثار "مناظری از بهشت 2" در ادامه می گوید: این نقاشی ها برای همه قشرها و همه رده های سنی حرف برای گفتن دارد و یکی از اهداف من در خلق این آثار تجمع و حضور مردم بوده است.

سید علی مومن در خصوص سوژه های نقش بسته بر بوم نقاشی می گوید: این تابلوها با تصویری از بانوی دشت کربلا حضرت زینب (س) اسوه صبر، بردباری و استقامت آغاز شده و پس از آن با استفاده از تمثال مبارک امام و رهبری و سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و همچنین تمثال مبارک سه تن از شهدای مدافع حرم که به دست کفار پلید سرشان از بدن جدا گردید؛ موضوع ولایت و ولایت پذیری را به خوبی برای هر بیننده ای بیان می کند. تصویری از مدافعان سلامت نیز در میان این تابلوها به چشم می خورد که خود به نحوی بیانگر این است که همه ما سرباز حریم ولایت هستیم.

این هنرمند خلق اثری از سرداران شهید در میان این تابلوها را تداعی کننده جریان فتح خرمشهر بیان می کند.

این آثار با خلق تصویری هنرمندانه از امام عصر حضرت مهدی موعود (عج) به پایان می رسد.

سبک این آثار کانسپت (هنرهای مفهومی) است.

این نمایشگاه تا 13 خردادماه جاری همه روزه از ساعت 18 الی 23 پذیرای بازدید علاقه مندان خواهد بود.

تعداد بازدید: 1057
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی  
کد امنیت
 
تمامی حقوق وب سایت متعلق به شهرداری لار می باشد. Dorsaportal Powered by
Powered by DorsaPortal